JohanZ — BMW M3 E30 V10

   Tanken har varit att hålla projektet hemligt tills byggnationen var klar, men då det börjat sippra ut lite här och där är det lika bra att skapa en tråd.

Bakgrunden till detta projekt är att min polare och kollega Mats Ivarson här på forumet ”lurade” på mig en testkörning av hans Volvo 242 16V turbo (boost) sommaren 2007 på Gatebil Rudskogen (han behövde inte tjata länge). Vi deltog bl.a i ”Extremelöpet” och för min del var jag fast i motorsporträsket igen, jag var tvungen att skaffa mig en egen bil.

Bilen köptes hösten 2007 och vintern 07/08 ägnades åt karossuppfräschning och lackering.

Tanken var att bygga en S14 med turbo, men eftersom det redan finns 3-4st i Sverige kändes det inte så motiverande. Att klämma in en M5 V10 hade vart drömmen men dom få begagnade motorer som funnits i Europa har inte varit i rimlig prisklass. Jag började titta efter M5 V8 motorer men kunde inte bestämma mig. Plötsligt hade Limmet monterat en sådan i sin E30 och då kunde man inte ha en likadan……
Rätt som det var dök en M5 V10 upp på Harrys bilskrot i Malmö med lätt skadat tråg och ”rätt” pris så det var bara att slå till (reserverades på bakfyllan en lördag).

Innan motorn levererades var det nervösa dagar då jag inte visste om den skulle få plats i motorrummet på M3’an utan att kröka ett hårstrå på karossen, detta är tvunget då jag vägrar förstöra bilen. Efter febrilt måttande kunde man andas ut, den verkar gå att skohorna ner.

Kravet på detta bygge är karossen skall förbli orörd, endast demonterbara detaljer får byggas om såsom exempelvis motorbalk, styrväxel.
Jag vill bygga en bil som klarar många timmar på racerbanan utan att protestera.
En utmaning blir att få chassiet att fungera med en ca 80kg tyngre motor.

Bilen är en BMW M3 E30 årsmodell 1989, utseendemässigt helt original bortsett från Evo3 framskärmar och BBS Challenge fälgar och okänd sänkningssats.

Övriga planer förutom motorbytet under vintern 08/09 är bromsuppgradering, riktiga sittastill stolar. Ett ställbart chassiekit står också på önskelistan men nåt skall man ha och göra nästa vinter med.

Hade ingen bättre bild på bilen, får uppdatera till våren.

http://www.zatzy.com/projekt/338842-johanz-bmw-m3-e30-v10.html

Добавить комментарий

